Energibalans

En fördel, eller kanske nackdel, med att plugga är att man kan sitta hemma hela dagarna och inte behöva ta sig iväg någonstans. Nu är jag ganska uttråkad, men vet inte riktigt vad jag ska hitta på. Maya å andra sidan jobbar och står i (tror jag). Jag har pluggat nu på förmiddagen, skriver på ett arbete om energibalans. Vi har varit tvungna att under tre dagar skriva upp vår aktivitetsnivå var 15:e minut och exakt allt vi stoppat i oss. Det kanske inte låter så kul att få det svart på vitt, men kan ju berätta att man oftast blir förvånad över hur mycket man faktiskt behöver stoppa i sig för att få energibalans (alltså göra av med lika mycket som man får i sig). Jag låg på underskott alla dagarna, trots att jag äter regelbundet och ganska mycket. Drack även 4 glas vin och åt choklad en av dagarna, men hade ändå gjort av med kanske 500 kcal mer än jag fick i mig.  Slutsats? Det är ganska svårt att gå upp i vikt om man har en normal aktivitetsnivå. Det handlar bara om att energiintag + energiutgift = energibalans = inte konstigare än så, inga dieter nödvändiga. En av dagarna rörde jag mig inte mer än sådant som kan räknas som vanlig vardagsmotion, men fick ändå ett högt energibehov. Man behöver alltså inte springa marathon för att det ska räknas som motion. Bara så ni vet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0